L'ESGRIMA A L'ESCOLA

 Davant la situació que ens trobem pel covid-19 i sabent que estant federada he de competir amb diferents equips cada setmana, les possibilitats de contagi o d’estar confinada són múltiples. I este va ser el meu cas, vaig estar 10 dies confinada per estar en contacte directe amb un positiu i això no em va permetre vivenciar la pràctica d’esgrima. Per aquest motiu no puc opinar de la pràctica.

M'hauria agradat molt poder assistir a aquesta sessió perquè conec poc aquest esport i em sembla interessant. És més, llegint alguns documents sobre l’esgrima i les seues aportacions a l’educació, no tinc cap dubte que inclouria aquest esport en la meua programació d’EF. Seguint aquest raonament, considere que en la situació pandèmica en la qual ens trobem, l’esgrima és un dels esports més adaptats per evitar el contacte directe amb la resta de persones. D’altra banda, considere que és una eina molt útil per a que el nostre alumnat desenvolupe certes habilitats intel·lectuals i també, és un excel·lent medi per esplaiar positivament l’agressivitat i estabilitzar emocions (Singer, 1985) i estimula la capacitat per ser independent i prendre les pròpies decisions (Cagigal, 1990).

L'esgrima a l'escola:💭

Aquest tipus d’activitats pertanyen al Bloc 5, de jocs i activitats esportives publicat al Decret 108/2014, del 4 de juliol, del Consell, pel qual estableix el currículum i desplega l’ordenació general de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana.

Considere que aquest esport seria convenient a partir del tercer i quart curs de primària, ja que, és quan comencen a reconèixer, participar i utilitzar estratègies en esports no habituals i amb implements, així com a treballar la capacitat de regulació i canvi les pròpies emocions i a prendre decisions i calibrar les oportunitats i riscos. A més, en aquests cicles ja es presencia l’estímul de l’entusiasme per les perspectives i els objectius compartits. 

👉Com elaborar el nostre material d'esgrima?

Sabem que comprar tot el material necessari per poder realitzar aquest esport a l’escola, suposaria una quantitat de diners que no tots poden permitir-se. Per aquest motiu, podem fer ús de materials alternatius, és a dir, materials destinats a altres usos però que podem adaptar-los per a la nostra activitat. A més, contribuïm a l’autonomia de l’alumnat i al reciclatge.  A continuació, podeu informar-vos de quins materials i com s’han d’utilitzar per crear el nostre material d’esgrima. 


Una vegada tenim el nostre material d’esgrima elaborat, ja podem utilitzar-los realitzant algunes activitats que vaig a esmentar a continuació. Aquestes estan dirigides per a 5é de primària.

Per iniciar la sessió tots els alumnes dividirem la classe en dos grups. Un grup tindrà arma, que són els que han de pillar a la resta de classe. I l’altre grup que han d’evitar ser pillats, tindran un globus que hauran de col·locar-se en la zona que demane el docent. D’aquesta manera, els que pillen han de tocar el globus. Si el globus no es trenca he de esperar a terra fins que algú del seu equip li salve tocant-li l’esquena. Si el globus es trenca, l’alumne corresponent haurà d’agafar la seua arma i anirà amb l’altre equip, fins que no queden més globus.

Una vegada familiaritzats amb el material, passarem a treballar els moviments bàsics de l’esgrima. Prèviament al joc, mostrarem i explicarem en que consisteixen els moviments que anem a realitzar, que són: guàrdia, marxar i trencar. Per fer aquesta activitat, l’alumnat haurà de ficar-se per parelles. U de la parella serà el 1 i l’altre el 2. Aquests han de ficar-se cara a cara amb el seu floret en posició de guàrdia i a la senyal del docent, el número que nomene haurà de marxar i la seua parella haurà de trencar.

Finalment, per finalitzar la sessió jugarem al director d’orquestra aplicat a l’esgrima. És a dir, farem un cercle i aleatòriament triarem a algun alumne/a i aquest haurà de eixir-se del cercle i tapar-se els ulls fins que el docent done la senyal. D’altra banda, el docent triarà a algú del cercle per que siga el director/a i aquest ha de realitzar els diferents moviments que han aprés d’esgrima a la sessió i la resta imitar-ho però sense que el company o companya que està fora del cercle s’entere. Aquest entrarà al cercle una vegada el mestre/a trie al director/a i ha d’endevinar-ho. Quan ho endevine el director/a eixirà del cercle.

Comentarios

  1. La presente entrada, a pesar de ser sobre una práctica que la compañera no pudo realizar por motivos de la Covid-19, considero que está muy bien desarrollada.
    El siguiente deporte, como bien ha añadido, es una buena opción para trabajar dada la situación excepcional del presente curso, pudiendo mantener adecuadamente las medidas necesarias en lo que respeta a la distancia mínima de seguridad. También, incorporarla en el currículum de Educación Primaria, es importante ya que como ha comentado Eva, les ayuda a trabajar los estados emocionales, así como regular los diferentes sentimientos. Además de ello, la información complementaria sobre la realización del propio material mediante recursos no curriculares, ayuda a los estudiantes a desarrollar diferentes habilidades y hacer uso de la creatividad. Finalmente, la sesión presentada es bastante completa y está correctamente organizada pudiendo trabajar los aspectos reflejados anteriormente. Por ello, la nota es un 10.

    ResponderEliminar
  2. ¡Hola Eva!

    Realmente me ha gustado tu reflexión acerca de esta modalidad deportiva y su incorporación a las sesiones de E.F. durante el panorama Covid-19 actual, pues como bien dices puede ser practicado con total seguridad y proporciona múltiples aprendizajes entre los alumnos.

    Además, me ha gustado la claridad con que los explicas y los múltiples recursos que utilizas para acompañar la redacción, como las diversas citas bibliográficas e infografías que incluyes.

    Por tanto, mi puntuación para esta entrada es un 9.5

    ResponderEliminar
  3. Hola Eva,
    A pesar de la situación que viviste con el Covid-19, opino que tu entrada está muy completa y aporta información muy relevante sobre esta modalidad deportiva, la esgrima. Al igual que tú, opino que es un deporte muy útil para desarrollar en una clase debido a la gran cantidad de valores que se le inculcan al alumnado.
    Además, la información es clara y concisa, lo que hace que sea un documento atractivo para el espectador y resulte muy entretenido. Por último, me ha gustado mucho poder aprender un poco más sobre la forma de aplicar la esgrima en el aula y las grandes posibilidades que presenta.
    Por todo esto, mi puntuación es un 9'75.

    ResponderEliminar
  4. Una entrada de 10. No ha importado que no la vivenciaras para realizar esta entrada y merecerte la nota que tienes. Dada la situación en la que nos encontramos, he de decir que este deporte es muy recomendable practicarlo con el alumnado de primaria como bien has explicado, es totalmente seguro, porque cumple con las medidas preventivas. La información que has detallado cumple con lo esperado. Me ha parecido muy interesante leer esta entrada ya que hS proporcionado diferentes recursos par que fuera más atrayente. Enhorabuena has hecho muy buen trabajo.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares